دستگاه ساکشن روغن وسیله ایست که جهت مکش روغن موتور به وسیله ی وکیوم ایجاد شده به کار میرود. در استفاده از دستگاه ساکشن روغن موتور باید به نکات زیر دقت نمود. لذا خواهشمنداست جهت بالارفتن راندمان و طول عمر بیشتر دستگاه ساکشن روغن موتور از دستورالعمل زیر پیروی نمایید.

  • اجزاء مختلف دستگاه ساکشن روغن موتور:

 دستگاه ساکشن روغن موتور شامل قسمتهای مشخص شده در تصویر میباشد:


1-     محل اتصال شیلنگ هوای فشرده

2-      نمایشگر میزان وکیوم دستگاه (گیج وکیوم)

3-      پرابهای مکش روغن که متناسب با خودروی مربوطه انتخاب میگردد

4-      شیلنگ نمایشگر میزان روغن موجود در مخزن

5-    نمایشگر میزان حد مجاز روغن در محفظه ی شیشه ای شفاف

6-      پیچ اتصال دو مخزن (مخزن شیشه ای شفاف و مخزن انبارش روغن)

7-      شیلنگ نصب پراب به همراه شیر باز و بسته

8-     شیر تخلیه ی مخزن اصلی روغن

9-      محل اتصال باد جهت تخلیه ی مخزن اصلی

10-   شیر کنترل فشار باد مخزن

11-    مخزن شیشه ای

12-    مخزن اصلی انبارش روغن

  • راه اندازی دستگاه ساکشن روغن موتور:

برای راه اندازی دستگاه ساکشن روغن موتور ابتدا باید یک شیلنگ از کمپرسور برای اتصال به دستگاه ساکشن روغن موتور آماده نمود. نکته ی مهم در این قسمت استفاده از شیلنگ با قطر بالاتر از 18 میلیمتر میباشد. ترجیحا شیلنگ از جنس لاستیک و قابلیت تحمل فشار باد تا 10 بار را داشته باشد. (انتخاب این نوع شیلنگ جهت جلوگیری از افت وکیوم و سرعت بالا رفتن وکیوم میباشد.)

پس از آماده نمودن این شیلنگ، کافیست با اتصال به محل شماره ی 1، ارتباط هوای فشرده با دستگاه برقرار شود تا خلآ مورد نیاز جهت ساکشن روغن ایجاد شود. در این قسمت دو نکته ی بسیار مهم باید رعایت شود.

 نکته ی اول : شیر شماره ی 7 مطابق عکس روبرو در حالت بسته قرار گیرد.

 

 نکته ی دوم : ارتباط و اتصال مخزن شیشه ای شفاف (11) و مخزن ذخیره ی روغن (12) توسط پیچ شماره ی 6 قطع باشد.

جهت قطع ارتباط این دو مخزن کافیست طبق دستورالعمل زیر انجام شود:

مرحله ی اول: در این حالت ارتباط دو مخزن با یکدیگر برقرار است و خلآ مورد نیاز دستگاه ایجاد نخواهد شد.

(این حالت جهت تخلیه ی روغن موجود در داخل محفظه ی شیشه ای به داخل مخزن اصلی انبارش میباشد)

 مرحله ی دوم: جهت قطع ارتباط دو مخزن برای ایجاد خلآ دستگاه، ابتدا با کف دست پیچ را به سمت پائین فشار و به سمت خلاف  عقربه های ساعت بچرخانید. (به ترتیب شکل زیر)

 

  در نهایت ارتباط دو مخزن قطع و دستگاه آمـاده ی ایجاد خلآ مورد نیاز جهت مکش روغـن میباشد.

 پس از آنکه عقربه ی نمایشگر میزان خلآ به محدوده ی سبز رنگ رسید میتوانید عملیات ساکشن را انجام دهید.

نکته ی مهم در این بخش قطع نمودن هوای فشرده از دستگاه میباشد. به خاطر داشته باشید همیشه در حین عملیات ساکشن هوای فشرده از دستگاه قطع باشد. چنانچه در حین اتصال هوای فشرده عملیات ساکشن را انجام دهید به مرور زمان به دلیل استهلاک به وجود آمده در ونتوری به مقدار کمی اسپری روغن خواهید داشت.

 

 پس از ایجاد خلآ مورد نیاز و قرار دادن پراب مناسب در داخل کارتل موتور،  شیر شماره ی 7 را در حالت باز قرار داده(مطابق شکل زیر) و دستگاه عملیات ساکشن روغن را انجام خواهد داد.

 

پس از برداشتن درپوش پلاستیکی پراب متناسب با خودرو را در محل مورد نظر نصب نمائید.

 پس از تخلیه ی روغن کارتل، روغن به داخل محفظه ی شیشه ای نفوذ مینماید. هدف از قرار گرفتن روغن در این محفظه فقط به خاطر بررسی و تحت کنترل بودن کیفیت روغن موتور کارکرده میباشد.

باید به خاطر داشته باشید میزان روغن موجود در این قسمت، از حد مجاز مشخص شده که بر روی بدنه ی محفظه ی شیشه ای مشهود است بیشتر نشود.(مطابق شکل زیر)

 

 تخلیه ی روغن های سوخته از دستگاه ساکشن روغن موتور:

میزان روغن موجود در مخزن را می توان از طریق شیلنگ شناور تعبیه شده در کنار مخزن اصلی (12)  مشاهده نمود .

ابتدا باید روغنهای موجود در محفظه ی شیشه ای (11) را به داخل مخزن اصلی (12) هدایت نمود.

برای تخلیه ی روغن این محفظه (11) به داخل مخزن ذخیره ی اصلی (12) مطابق دستورالعمل قطع و وصل ارتباط دو مخزن عمل نمائید. (این بخش در قسمت قبلی توضیح داده شد.)

سپس باید باد با فشار بسیار پایین (در حدود 2 تا 3 بار) را به اتصال شماره ی 9 متصل نمود. در پایین اتصال شماره ی 9 یک سوئیچ امنیتی (10) وجود دارد که چنانچه فشار باد داخل مخزن به بیشتر از 0.5 بار برسد از شیر شماره  (10) خارج گردد.

فشار باد متصل شده کمک مینماید تا روغنهای موجود در مخزن اصلی (12) کاملا تخلیه گردد. پس از نصب هوای فشرده شیر شماره ی ( 8  ) را باز، سپس روغن از شیلنگ مربوط خارج میگردد.

برای مشاهده انواع دستگاه ساکشن روغن موتور کلیک نمایید.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 62 کاربر
10 / 10
از 62 کاربر